Vulkanologi tekst fra den frie Encyklopædi

Vulkanologi er læren om vulkaner – lava – magma og relaterede geologiske fænomener.

Udtrykket vulkanologi kommer fra det latinske ord vulcanus – ildens og smedehåndværkets gud i den romerske gudemytologi.

Vulkanologi er en gren indenfor geologien.

En vulkanolog er en person som forsker i dannelsen af vulkaner og deres nuværende og historiske udbrud.

Vulkanologer besøger ofte vulkaner, specielt de aktive, dels for at observere vulkanudbruddet, dels samle materiale fra udbruddet, inklusiv udbrudsprodukter såsom tefra (altså løse sten som vulkansk aske eller pimpstein ) og tage prøver af den type lava, der strømmer ud af vulkanen.

Deres vigtigste opgave er at kunne forudsige et vulkanudbrud med det formål at kunne redde så mange menneskeliv som muligt.

Indhold:

1 Vulkanologiens historie med mytologiske historier.

2 Den græsk-romerske naturvidenskab

3 Den kristne mytologi.

4 Observationer under renæssansen

5 Se også 5 Se også
6 Eksterne lenker 6 Eksterne links

[ rediger ] Vulkanologiens historie [ redigér ] vulkanologi historie Vulkanologi har en veldig omfattende historie. Vulkanologi er en meget omfattende historie. Den tidligst kjente nedtegnelsen av at vulkanutbrudd finnes på et hulemaleri som forestiller et vulkanutbrudd, fra rundt 6000 f.kr. De tidligste kendte referat af vulkanske udbrud på en hule maleri forestiller en vulkanudbrud, fra omkring 6000 f.Kr. Hulemaleriet, fra den neolittiske bosetningen ved Çatal Höyük (også kjent som Çatalhöyük) i sør Anatolia i nåtidens tyrkia, viser en vulkan med to fjelltopper, under utbrudd, med bosetningen ved foten. Cave maleri fra den neolitiske afvikling af Catal Höyük (også kendt som Çatalhöyük) i det sydlige Anatolien i det moderne Tyrkiet, en vulkan med to toppe, under udbrud, med afregning ved foden. Vulkanen er trolig Hasan Dað , som har to topper. Vulkanen er formentlig Hasan Dag , som har to toppe.

[ rediger ] Mytologiske forklaringer [ redigér ] Mytologiske forklaringer Det klassiske Hellas og det tidlige Romerriket forklarte vulkaner som gudenes verk på vitenskapelig vis, da vitenskapen og alkymi ikke hadde noen forklaring på fenomenet. Det klassiske Grækenland og i begyndelsen af Romerriget forklaret vulkaner som guder arbejde på videnskabelig måde, når videnskaben og alkymien havde ingen forklaring på fænomenet. Greske myter og fortellinger beretter historien om Atlantis , en oppdiktet øy som sank i havet. Platon ( 428 – 348 f.Kr.) fortalte om forsvinningen av en svær øy og dens mektige sivilisasjon, Atlantidene, i to av verkene sine – Timaios og Kritias . Græske myter og historier fortæller historien om Atlantis , en fiktiv ø, der sank i havet. Platon ( 428 – 348 f.Kr.) fortalte om forsvinden af en stor ø, og dens mægtige civilisation, Atlantide, i to af hans værker – Timaios og Kriti . Det er nå trodd at øya Thera (dagens Santorini ), i Egeerhavet, ble ødelagt av en voldsom serie av vulkanutbrudd rundt 1620 f.Kr. , med aske som falt og lå over 30 cm i høyden, i Tyrkia. Det er nu troede, at øen Thera (moderne Santorini ), i Det Ægæiske Hav, blev ødelagt af en voldsom serie af vulkanudbrud omkring 1620 f.Kr. , med den aske, der faldt og blev over 30 cm i højden, i Tyrkiet. Eksplosjonene på Thera forårsaket kolossale flodbølger, beregnet til over 30 meter i høyden, som forflyttet seg kjapt over Egeerhavet, og sør-kysten av Kreta. De eksplosioner af Thera forårsaget enorme flodbølger, der anslås til over 30 meter i højden, der bevægede sig hurtigt over Det Ægæiske Hav, ligger på Kretas sydkyst. Andre nedtegnelser av Thera-utbruddet ga grobunn for greske myter, det vil si Deukalion , hvor Poseidon , guden for havet og elvene, tok hevn over Zevs ved å oversvømme Attika , Argolis , Saloniki , Rhodos og kysten av Lucia ( Tyrkia ) til Sicilia . Andre optegnelser Thera udbruddet gav anledning til den græske myter, det vil sige, Deucalion, hvor Poseidon , gud af havet og floder, tog hævn over Zeus ved swimmingpoolen Attika , Argolis , Saloniki , Rhodos og kysten af Lucia ( Tyrkiet ) til Sicilien .

Grekerne trodde også at Hefaistos , ildens gud, oppholdt seg under vulkanen Etna , og smidde Zevs sine våpen. Grækerne mente også, at Hefaistos , ildens gud, forblev under vulkanen Etna , og smedet Zeus ‘våben. Hans undersåttere, kyklopsene som hadde kun ett øye, er muligens en allegori til de runde kraterne og kjegleformene på vulkanen. Hans undersåttere, kyklopsene der kun havde ét øje, er muligvis en allegori af den cirkulære kratere og koniske former af vulkanen. Det grenske orde for å beskrive vulkaner var faktisk etna , eller hiera etter Zeus’ sønn Herakles . Det Grenske anbefalede at beskrive vulkaner var faktisk Etna, eller Hier efter Zeus ’søn Heracles . Den romerske dikteren Vergil fastholt, gjennom sin tolkning av greske myter, at Enkelados ble begravd under Etna av gudinnen Athene , som straff for å ikke adlyde gudene – rumlingen fra fjellet var hans pinselsskrik, flammene hans åndedrag, og skjelvingene hans risting av gitteret i fengselet hans. Den romerske digter Virgil Solid Edge, gennem sin fortolkning af den græske myter, var, at Enkelados begravet under bjerget Etna af gudinden Athena som straf for ikke at adlyde guderne – rumlen af bjerget var hans pinselsskrik, brande hans ånde, og tremor af hans rysten på gitter i fængsel hans. Enkalados’ bror, Mimas ble begravd under Vesuv av Hefaistos, og blodet fra de andre nedkjempede kjempene strømmet ut over de flammende markene rundt Vesuv. Enkalados ‘bror, var Mimas begravet under Vesuvs af Hefaistos, og blodet af de andre besejrede krigere strømmede ud af den flammende markerne omkring Vesuv.

Lokale legender rundt vulkaner finnes i overflod i områdene rundt « Ildringen i Stillehavet » og Amerika, og de omtaler ofte vulkankreftene som overnaturlige eller guddommelige, for å forklare de voldsomme utbrudde fra vulkaner. Lokale legender om vulkaner findes i overflod i de omkringliggende områder ” Ildringen i Stillehavet “og Amerika, og de ​​ofte refererer til vulkanske kræfter, der er overnaturlige eller guddommelige, for at forklare den voldelige udbrud af vulkaner. Taranaki og Tongariro, var i henhold til Maorisk mytologi, elskere som ble forelsket i Pihanga, hvorpå det ble etterfulgt av en grufull, sjalu strid. Taranaki og Tongariro, var under Maorisk mytologi elskere, der faldt i kærlighed Pihanga, hvorefter den blev efterfulgt af en grusom, jaloux skænderier. Maoriene vil i dag fremdeles ikke bo i området mellom Tongariro og Taranaki, av frykt for at konflikten skal blusse opp igjen. Maori vil i dag stadig ikke bor i området mellem Tongariro og Taranaki, af frygt for at konflikten vil blusse op igen.

[ rediger ] Gresk-romersk vitenskap [ edit ] græsk-romerske naturvidenskab De første forsøkene på å finne en vitenskapelig forklaring på vulkaner ble foretatt av den greske filosofen Empedokles (ca. 490 – 430 f.Kr. ), som delte verden opp i fire elementer – Jord , vann , luft og ild . De første forsøg på at finde en videnskabelig forklaring på vulkaner blev foretaget af den græske filosof Empedokles (ca. 490 – 430 f.Kr. ), der delte verden op i fire elementer – jord , vand , luft og ild . Han hevdet at vulkaner var manifestasjoner av elementærkraften ild. Han hævdede, at vulkaner var manifestationer af den elementære kraft af brand. Platon hevdet på sin side at det fantes underjordiske elver der varmt og kaldt vann flommet i uutømmelige mengder. Aristoteles anså underjordisk ild som et resultat av «friksjonen skapt av vinden når den styrter ned i trange passasjer.» Platon hævdede, at der var underjordiske floder, hvor varmt og koldt vand flød i uudtømmelige mængder. Aristoteles betragtes undergrunden brand som følge af “friktion skabt af vinden, når den styrter ind i den smalle passager.”

Vind kom til å spille en sentral rolle i forklaringer rundt vulkaner fram til 1500-tallet . Lucretius , en romersk filisof, hevdet at Etna var fullstendig hul, og at ilden under jorden ble drevet av en voldsom vind som sirkulerte nær havnivå. Ovid mente at flammene fikk næring fra «fettholdig mat», og at utbruddene opphørte når maten gikk tom. Vitruvius mente at svovel , alun og asfalt ga næring til de type flammene. Plinius den eldre merket seg at det ofte var jordskjelv forut for etvulkanutbrudd – han døde i et slikt i Stabiae. Vind kom til at spille en central rolle i forklaringer om vulkaner, indtil 1500-tallet . Lukrets , en romersk filisof, hævdede, at Etna var helt hule, og ilden under jorden, der drives af en hård vind, der cirkulerer nær havoverfladen. Ovid mente, at Flammerne fik næring af “fedtholdige fødevarer”, og at udbruddene ophørte, da maden slap op. Vitruvius mente, at svovl , alun og asfalt gav mad til typen af brand. Plinius den Ældre bemærkes, at det ofte var jordskælv forud for etvulkanutbrudd – han døde i sådan i Stabiae.

[ rediger ] Kristen mytologi [ redigér ] kristne mytologi Vulkanologi som studium hadde så ikke så mye fremgang fra tiden rundt Platon fram til Hutton. Vulkanologi denne undersøgelse gjorde det ikke så langt fra tidspunktet for Platon indtil Hutton. Det kristne verdensbildet forklarte vulkaner utfra en rekke forutvitende begrep, men det ble også trodd at det kunne være Satans håndverk eller Guds vrede, og at bare helgen-mirakler kunne forhindre vreden deres. Den kristne verdenssyn forklarede vulkaner baseret på en række af forudgående kendskab til begreber, men det var også mente, at det kunne være Satans håndværk eller Guds vrede, og at kun helgenagtige mirakler kan forhindre deres vrede. Av denne grunn ble relikvier fra helgenen Agata vist foran lava som strømmet mot byen Catania i 253 , og på mirakuløst vis delte lavastrømmen seg i to (ned to dalfører) og unngikk å treffe byen. Af denne grund relikvier af Sankt Agata vises foran den lava, der flød mod byen Catania i 253 , og den mirakuløse måde, hvorpå delte lava flow i de to (ned to dale) og undgået at ramme byen. Uheldigvis hadde ikke relikviene like stor effekt i 1669 da mye av byen gikk tapt til lava fra Etna. Desværre er det ikke relikvier så effektiv i 1669 , da store dele af byen blev tabt til lava fra vulkanen Etna.

I 1660 medførte utbruddet på Vesuv at det regnet tvillingdannede pyroksenkrystaller og aske på landsbyene i nærheten. I 1660 førte til udbrud af Vesuv, at den fandt de to dannede pyroksenkrystaller og aske på nærliggende landsbyer. Pyroksenkrystallene liknet på krusifikser, og dette ble tolket dithet at det var St. Januarius’ verk. Pyroksenkrystallene end på krucifikser, og det blev tolket dithet, at det var St. Januarius arbejde. I Napoli vandrer befolkningen rundt med relikviene etter St. Januarius ved hvert nytt utbrudd fra Vesuv. I Napoli indvandrerbefolkning omkring relikvier af Skt Januarius ved hver ny vulkanen Vesuv. Nedtegningene om disse prosesjonene gjorde det mulig for den britiske diplomaten og naturforsker Sir William Hamilton å dokumentere utbruddene til Vesuv, noe som var en av de første “vitenskapelige” studiene av utbruddshistorikken til en vulkan. Har du været skrevet om disse processioner gjort det muligt for den britiske diplomat og naturforsker Sir William Hamilton til at dokumentere udbrud af Vesuv, som var en af ​​de første “videnskabelige” undersøgelser af udbruddet historien om en vulkan.

[ rediger ] Observasjoner under renessansen [ redigér ] Observationer i renæssancen Beskrivelser av vulkaner under renessansen økte dramatisk kunnskapsnivået, på tross av den motstanden Kirken hadde mot vitenskapelige undersøkelser av den verdslige verden, spesielt de som gikk på tvers av bibelsk lære. Beskrivelser af vulkaner under renæssancen steget dramatisk det niveau af viden, på trods af modstand i Kirken havde videnskabelige undersøgelser af den sekulære verden, især dem, der gik på tværs af den bibelske lære. Ikke desto mindre ble nuées ardentes (hurigbevegende pyroklastiske skyer) beskrevet på Azorene i 1580 . Georgius Agricola mente at stråling fra sola, som siden ble foreslått av Descartes , ikke hadde noe å gjøre med vulkaner. Ikke desto mindre nuées ardentes (hurigbevegende pyroclastic skyer) er beskrevet i Azorerne i 1580 . Georgius Agricola troede, at stråling fra solen, som senere blev foreslået af Descartes , havde intet at gøre med vulkaner. Agricola trodde at vann under trykk forårsaket utbrudd av «fjellolje» og basalt . Agricola mente, at vandtrykket forårsagede udbruddet af “Rock olie” og basalt .

Johannes Kepler anså at vulkaner var kanaler for jordas tårer og ekskrementer, noe som ugyldiggjorde asfalt, tjære og svovel. Johannes Kepler troede, at vulkaner var kanaler for Jordens tårer og ekskrementer, som gjorde ugyldig asfalt, tjære og svovl. Descartes, som uttalte at Gud hadde skapt jorden på et øyeblikk, sa at dette hadde blitt gjort i tre lag – det flammende dypet, et lag av vann, og luften. Descartes, som erklærede, at Gud havde skabt jorden på et øjeblik, sagde, at dette var sket i tre lag – det flammende dybder, et lag af vand og luft. Vulkaner, sa han, ble dannet der stråler fra sola gjennomboret bakken. Vulkaner, sagde han, blev dannet hvor de stråler fra solen hullede jorden.

Vitenskapen slet med idéene om forbrenning av pyritt med vann, at berg var størknet asfalt, og med begrepet rundt at bergarter ble skapt fra vann ( Neptunisme ). Forskere kæmpede med ideer om forbrænding af pyrit med vand, blev klippen størknede asfalt, og konceptet omkring klipperne blev skabt af vand ( Neptunisme ). Alle vulkaner som var kjent på den tiden, lå nær vann, og herav fulgte at havets interaksjon med land ble brukt som forklaring på vulkansk aktivitet. Alle de vulkaner, der var kendt på det tidspunkt var i nærheden af ​​vandet, og dermed kom havets interaktion med jorden blev brugt som en forklaring på vulkansk aktivitet.

[ rediger ] Se også [ redigér ] Se også Vulkan Volcano
[ rediger ] Eksterne lenker [ redigér ] Eksterne links Area Vesuvio (it) Område Vesuvio (IT)
European Volcanological Society (en) Europæiske vulkanologisk Society (a)
United States Geologic Survey- Volcanic Hazards Program (en) USA Geologiske Undersøgelse Volcanic Farer Program (a)
Volcano Live- What is a volcanologist? (en) Volcano Live-Hvad er en volcanologist? (a)
VolcanoWorld- How to become a volcanologist (en) vulkan verden Hvordan Bliv volcanologist (a)

 


image_print