“Pompeji” ny film er flot underholdning

NY FLOT FILM OM POMPEJI OG VESUVS UDBRUD fra Nordisk Film.

Vulkaneksperten anmelder:

Den 1. maj får ”Pompeji” premiere i de danske biografer og filmen slår forventninger fuldt ud og er god underholdning.

Fotografiet er filmplakaten fra Nordisk Film:

Plinius den Yngre om Vesuvs udbrud over Pompeji:

”Man hørte kvinders jamren, barneskrig og mændenes råb. Nogle søgte råbende efter deres forældre, andre efter deres børn og andre igen efter deres ægtefæller, og de kunne kun genkende hinanden på deres stemmer. Nogle jamrede over deres egen ulykke, andre over den, der ramte deres kære, der var også dem, der bad om døden af lutter dødsangst. Mange strakte hænderne mod guderne, men flere blev enige med sig selv om, at der ikke længere var guder til, og at denne var verdens sidste og evige nat”.

Handlingen:

Romantik, eventyr og en apokalyptisk naturkatastrofe af bibelske proportioner kolliderer på spektakulær vis i Paul W.S. Andersons episke genskabelse af en af oldtidens mest altudslettende tragedier.

POMPEJI foregår i år 79 e.Kr. og beretter den storslåede historie om slaven Milo (Kit Harington), der har kæmpet sig op til at være en af arenaens mest uovervindelige gladiator. Han kæmper nu sit livs kamp imod tiden for at redde sit livs kærlighed, Cassia (Emily Browning), den smukke datter af en velhavende købmand, som imidlertid har lovet hende væk – mod sin vilje – til en korrupt romersk senator. Mens de dramatiske begivenheder nærmer sig sit uafvendelige klimaks, bryder den nærliggende vulkan, Vesuv, ud i en altudslettende og helvedeshed strøm af brændende lava, hvorefter Milo ikke alene må kæmpe sig vej ud af arenaen, men også redde sin elskede, mens det engang så storslåede Pompeji udslettes omkring ham…

I hovedrollerne ses Kit Harington (tv-serien Game of Thrones, The Seventh Son), Carrie-Anne Moss (The Matrix filmene, Memento), Emily Browning (Sucker Punch), Adewale Akinnuoye-Agbaje (Thor: The Dark World, tv-serien Lost), Jessica Lucas (Evil Dead, Cloverfield), Jared Harris (The Mortal Instruments: City of Bones, tv-serien Mad Men) og Kiefer Sutherland (tv-serien 24, Melancholia).

Filmen er instrueret og produceret af Paul W.S. Anderson (Resident Evil: Retribution, De tre musketerer) efter manuskript af Janet Scott & Lee Batchler (Batman Forever) og Michael Robert Johnson (Sherlock Holmes).

Om Vesuv og Pompejis undergang:

“Hør mig, en ulykke svæver over denne stad. Flygt mens det endnu er tid. Du ved, at jeg bor på det bjerg, hvor under efter et gammelt sagn en ild endnu skal brænde, og i min hule er der en dyb afgrund. Hele natten følte jeg tydeligt, hvorledes klippen bævede og skælvede. Da besteg jeg bjergets top, og i denne top så jeg en uhyre fordybning, som jeg aldrig før har set, og hvorfra en tågeagtig røg hvirvlede i vejret, men dampen var dræbende, jeg snappede efter vejret, mit hoved svimlede, og jer var nær død.

Jeg tog mit guld og mine urter og forlod det sted, hvor jeg havde boet så mange år, for jeg tænkte på den spådom, som siger ´Når bjerget åbner sig, vil staden falde´. Så sandt du lever, har jeg den faste overbevisning, at det jordskælv, der for 16 år siden rystede denne stad i sin grundvold, kun var en forløber for en endnu skrækkeligere skæbne. Lad dig advare og flygt”.

“Vesuv har altid vist os, at jo længere vulkanen er i ro, desto voldsommere bliver det næste udbrud. Det er mange århundreder siden, at vulkanen har haft så lang en hvileperiode som nu siden det seneste udbrud i 1944. Vesuv er derfor i dag meget mere farlig, end den var i det forrige århundrede, hvor den var aktiv mere eller mindre konstant. Det eneste håb for de ca. 3 mio. mennesker, der lever så tæt ved vulkanen er, at vi kan forudsige et kommende udbrud et stykke tid i forvejen”.

Vesuvs heks

“Op fra Kyklopernes esse står gnister, vidner om dybets det flammende bål; det er Vulcanus, der gløder så bister inde i essen sit stål”, skrev Horatium Flaccus i sit forårsdigt til Lucius Sertius Quirinus.

BAGGRUND

I året 79 blev den velhavende italienske handelsmetropol, Pompeji, der var kendt som den napolitanske bugts juvel, begravet af vulkanen Vesuvs uventede og apokalyptiske udbrud. På blot 24 timer blev den driftige handelsby – og alle dens indbyggere – udslettet i en af antikkens mest altudslettende naturkatastrofer og som en ekstra skræmmende detalje, blev byen og dens indbyggere – hvor de end befandt sig da den ekstremt overophedede askesky ramte – bevaret nærmest intakt under det metertykke aske- og lavalag, der begravede byen på få minutter.

Den dramatiske beretning om en glamourøs storbys udslettelse på mindre end én dag har fascineret instruktøren Paul W. S. Anderson siden sine skoledage. I sin seneste film har han så udnyttet sin livslange fascination af Pompeji til at skabe en episk actionfilm, komplet med gladiatorkampe, politiske intriger, forfulgte elskende og en overlevelseskamp, da helvede pludselig regner ned over jorden: ”Jeg har været fascineret af det Romerske Imperium siden jeg var barn,” fortæller Anderson. ”Jeg voksede op i det nordlige England, hvor der var masser af arkæologiske udgravninger. Så jeg blev fascineret af den romerske civilisation i almindelighed, og Pompejis i særdeleshed; hele tanken om, at en hel by og alle dens indbyggere på den skræmmende måde blev fastfrosset – eller snarere brændt – i øjeblikket er fascinerende.”

Anderson og hans mangeårige producer, Jeremy Bolt, der er bedst kendt for deres stemningsfulde bud på en trøstesløs fremtidsverden i Resident Evil serien, brugte over seks år på at researche og udvikle Pompeji. De har skabt et omhyggeligt detaljeret portræt af en tabt verden, foruden et ikonisk eventyr med respektfulde reference tilbage til de klassiske katastrofefilm: “Da 3-D eksploderede i midt nullerne, besluttede Paul og jeg, at den genre, der ville passe bedst til den nye teknologi, var katastrofefilmene,” siger Bolt. “Så han foreslog at vi lavede en film med udgangspunkt i Pompeji, så vi besluttede at lave den største sværd-og- sandal film nogensinde, men nu også med truende vulkan!”

Det virkede som den perfekte film for Anderson, der gennem hele sin karriere har været blandt de første til at udnytte den nyeste 3-D og CGI teknologi, kombineret med stramme og spændende historier: ”Han forener sine ekstraordinære visuelle evner med både den forhåndenværende teknologi og øjet for den gode historie,” siger Bolt. ”Og så har han desuden en indgående forståelse for, hvad publikum vil have, så filmen er langt fra en dokumentar, men en realistisk, spændende, medrivende og stærkt følelsesladet oplevelse.”

I sin tid var Pompeji den mest fantastiske ferieby i hele det Romerske Imperium: “Det var lidt som Imperiets Las Vegas,” griner Anderson. ”Byen var fyldt med glædeshuse, kroer og andre ferieaktiviteter,” fortsætter han, ”og fordi det var en havneby, kom dens gæster fra hele Imperiet, så der var gang i den! Så forståelsen for, hvem de mennesker var, og hvordan vi skulle fortælle deres historie, var kernen i projektet.”

Kort efter middagstid den 24. august, eksploderede Vesuv efter århundredes inaktivitet og udløste en gigantisk vulkansk askesky, der estimeres til at have været over 30 km høj. Glohed aske, glødende sten og andre vulkanske ubehageligheder væltede ned over Pompeji, og dækkede snart byen, hvorefter mange af husenes tage hurtigt gav efter for den enorme vægt.
Laviner af glødende aske og overtændte gasser rasede gennem byen og udslettede på brøkdele af sekunder alt levende, de mødte på deres vej; byen blev totalt udslettet og langt størstedelen af indbyggerne omkom.

“Til trods for de arkæologiske beviser for, hvad der skete, var der så få overlevende, at der stort set ikke fandtes førstehånds beretninger om rædslerne,” siger Anderson. “Historikere satte deres lid til beretningerne fra Plinius den Yngre, der rent faktisk var vidne til eksplosionen fra afstand,” fortsætter instruktøren. ”Han skrev en række detaljerede breve om katastrofen, men folk tog ham ikke alvorligt, for ingen kunne i deres vildeste fantasi forestille sig, at en katastrofe af dette omfang var mulig.”

På blot 12 timer blev Pompeji udsat for et kraftigt jordskælv, et vulkanudbrud og sidst, men ikke mindst, en tsunami. Toppen af Vesuv sprængtes af med så voldsom en kraft, at vulkanen mistede over 600 meter af sin højde. Effekten af udbruddet var at sammenligne med en ekstremt voldsom atomvåbeneksplosion, men asken, der dækkede byen, bevarede den paradoksalt nok også for eftertiden.

“Billederne er uforglemmelige; mennesker i sidste omfavnelser, skiver af brød på et frokostbord, perfekt bevarede under asken, en lille skødehund, stadig i snor… det er utrolige øjebliksbilleder af romersk hverdagsliv, fastfrosset i døden, der er kommet for dagen igen efter 2000 år,” siger Anderson.

Og Pompeji forblev begravet i næsten 1700 år, til 1748, da de Bourbonske konger af Napoli indledte udgravninger, der begyndte med at fritlægge både luksuriøse villaer og store offentlige bygninger. Så allerede i det tidlige 1800-tal kunne besøgende til udgravningerne i Pompeji gå rundt i byens gader og udforske de velbevarede bygninger.

Arkæologer begyndte at lave gipsafstøbninger af ofrene fra de hulrum, der var efterladt i asken af deres kroppe, hvilket ikke alene gav besøgende mulighed for at spadsere i den begravede bys gader, men også at opleve de indbyggere, der havde beboet den: ”Når man besøger den i dag, er det en indenlandsk udgravning ca. 1½ km fra kysten,” siger Anderson, “men i romertiden var det en havneby, så udbruddet skabte altså mere end 1½ km ny kystlinje.”

Filmskaberne gjorde en stor indsats for at gøre filmen så historisk korrekt som muligt, bl.a. ved at ansætte en historisk ekspert som konsulent. Men midt i al autenticiteten lover Bolt også underholdning, der er en romersk arena værdig: ”Publikum kommer til at opleve lavabomber,” siger han. ”Der er en blindende askestorm og en pyroklastisk lavine, der består af overophedet gas og damp, der rammer med over 500 km i timen som en 30 meter høj mur af ødelæggelse, der udsletter alt på sin vej og en overdimensioneret tsunami, et skræmmende realistisk jordskælv… og det er kun slutningen af filmen. Inden da er vi med til alt fra sensationelt intense gladiatorkampe til voldsomme kampe mod de vilde i Britannien og spundet ind i alle de dramatiske begivenheder er et stort følelsesregister og en klassisk, vidunderlig kærlighedshistorie, så der må siges at være lidt for enhver smag,” slutter Bolt.

Filmplakaten er af Nordisk Film.

3837_full

Mere om den nye film om Pompeji og lidt om Vesuvs udbrud.

Selve det udbrud i vulkanen Vesuv, der begravede Pompeji kan inddeles i tre faser:

Fase 1: Udbruddet begynder med en såkaldt hydromagmatisk indledningsfase, d.v.s. med stærke eksplosioner, der opstår ved kontakt imellem vand og den smeltede magma inde i vulkanen. Når gastrykket i den smeltede magma når et kritisk stade sættes udbruddet i gang ved en eksplosion, idet gasserne, som er opløst i magmaet, frigives.
Den 24. august 79 e. Kr. gik vulkanen Vesuv i udbrud og sprøjtede en sky af aske og stenstykker helt op i stratosfæren over vulkanen med omfang på ca. 1.5 millioner tons/sek. Skyen rejste sig over 30 kilometer og den kraftige vind fra øst førte den direkte mod byerne Pompeji og den velhavende naboby Herculaneum. På ganske få timer var begge byer dækket af aske og den vulkanske sky skabte en kunstig solformørkelse, der lagde hele regionen i komplet mørke. For indbyggerne var det kun starten, for hele seks pyroklastiske laviner med næsten ufattelig kraft udslettede og begravede Pompeji og Herculaneum under flere meter aske og pimpsten.

Gasundvigelsen fra den smeltede magma(lava) under vulkanen er så voldsom, så den største del af smelten udslynges som pimpsten og aske. Der er således i dette udbrud ikke tale om nogen lavastrøm, der flyder ned af vulkanens flanke.

“Pyro” betyder ild, og “klast” betyder itu-brækket – altså løse produkter i form af luftbårent vulkansk materiale som småsten, aske og lapilli. Pyroklastiske udbrud er ret så almindelige og noget af det farligste en vulkan kan præstere.

Næsten alle verdenshistoriens store berømte vulkankatastrofer – Vesuv 79 e.kr – har været knyttet til voldsomme pyroklastiske strømme: vulkanske askelaviner, som med en indre temperatur på mellem 400 og 600 grader Celsius og som med en hastighed på mellem 100 og 500 km/t ruller ned ad vulkanbjerget med en totalt ødelæggende og dræbende effekt for alt, hvad de møder på deres vej. Pyroklastiske strømme er derfor den mest frygtede vulkanske udbrudsform, man kender.

Pyroklastiske strømme skyldes hovedsagelig udbrudssøjlens(skyens kollaps), en lavadomes(d.v.s. en lavaprops sammenbrud, i det hele taget ved kiselsyrerige lavatyper. En sådan gloende askesky kan nå op på en fart af 900 kilometer i timen og en temperatur på flere hundrede graders Celsius.

Fase 2: nedfald af pimpsten og aske – såkaldte løse udbrudsprodukter – fra udbrudsskyen.

Fase 3: Den 30 kilometer høje askesøjle over vulkanen kollapser grundet trykfaldet inde i vulkanen med det resultat, at der med mellemrum dannes pyroklastiske strømme. De alt udslettende pyroklastiske skyer, der ramte Pompeji er også kendt som ‘glødende laviner’, består af ekstremt hurtigt bevægende strømme af flere hundrede grader varm aske og gasser og dækkede byen totalt inden indbyggerne nåede at flygte. Man bliver nærmest stegt til døde. I alt udsendte Vesuv seks kraftige pyroklastiske strømme ud i dette udbrud.

Nylige udgravninger har bragt hundreder af kroppe indstøbt i det vulkanske materiale for dagen, med bundløs rædsel og desperation mejslet i deres ansigter, bevaret for evigheden. Ingen ved, hvor mange mennesker, der gik til grunde i Vesuvs udbrud, men sandsynligheden taler for mange tusinder.

Geofysiske studier af Vesuvs udbrud og dets konsekvenser i 79 e.Kr. viser, at den energi, der blev frigivet under udbruddet svarer til 100.000 gange den termiske energi, der blev frigivet af Hiroshima bomben i 1945. Størstedelen af Pompejis indbyggere døde omgående, da de blev ramt af den pyroklastiske sky. Eventuelt overlevende ville være døde kort efter af brandsår og kvælning.

Udbruddet af Vesuv i 79 e.Kr. var så voldsomt, at der blev sprængt ca. 600 meter af toppen af den effekt, der svarede til en ekstremt voldsom nuklear eksplosion og det udslyngede udbrudsmateriale skabte en ny kystlinje i en bredde på ca. 1½ kilomenter, så resterne af den tidligere havneby, Pompeji, i dag ligger inde i landet.

Pyroklastiske skyer bevæger sig med hastigheder på op til over 700 km/t med temperaturer på 1000 grader Celsius, hvilket i sagens natur udsletter alt på sin vej og hastigheden gør det umuligt at undslippe.

Endnu en hidtil overset følgekatastrofe af Vesuvs udbrud, var den enorme tsunami, der ramte Napoli bugten.

Vesuv er en såkaldt stratovulkan eller keglevulkan, der på grund af sin ustabilitet hører til klodens farligste og mest uforudsigelige, endnu i dag. Vesuvs seneste udbrud skete i 1944, men dette udbrud var ikke så voldsomt.

Der findes kun en type vulkan, der er farligere for menneskeheden end stratovulkanen, som Vesuv; Supervulkanen. Et Supervulkanudbrud for 250 millioner år siden menes nu at have forårsaget den største masseudryddelse verden nogensinde har oplevet, idet den udslettede op til 95 % af samtlige dyre- og plantearter, ligesom nogle videnskabsmænd mener, at det var en supervulkan, og ikke et asteroidenedslag, der udslettede dinosaurerne for ca. 65 millioner år siden.

Kunne USA blive det næste Pompeji? – Den potentielt næstmest altudslettende katastrofe for Jorden foruden at blive ramt af en asteroide ville være et supervulkanudbrud. Supervulkaner er hundreder gange kraftigere end konventionelle vulkaner og har potentialet til at udslette civilisationen, som vi kender den. En af verdens største supervulkaner befinder sig i Yellowstone National Park i USA. En analyse af den smeltede stenmasse i den sovende supervulkan har afsløret, at et super udbrud vil være muligt uden forudgående varsel. I tilfælde af et sådant udbrud i Yellowstone ville to tredjedele af USA omgående blive ubeboeligt på grund af giftige dampe og askeskyer, der ville afbryde al flytrafik, kommunikationsnetværk og tvinge mange millioner mennesker på flugt fra deres hjem. Yellowstone supervulkanen er vokset med en konstant hastighed siden 2004, hvilket har forårsaget berettiget bekymring blandt vulkanologer.

I dag er geologer og vulkanologer, der konstant monitorerer Vesuv enige om, at vulkanen burde have været i udbrud for mange år siden, og at man hellere så en række hyppige mindre udbrud end denne opbygning mod en større eksplosion, der kunne få den islandske Eyjafjallajökulls udbrud 2010, der standsede flytrafikken i dagevis, til at virke som en billig nytårsraket i forhold. Vesuv Observatoriet overvåger døgnet rundt vulkanens seismiske aktivitet i området, gasudsivninger og andre indikatorer for at være forberedt hurtigst muligt, såfremt den går i udbrud. Et udbrud ville være mere dødeligt i dag, da der i dag bor flere end 3 millioner mennesker i området omkring Napoli bugten, som ville være vanskelige at evakuere hurtigt. Et sådant udbrud vil sandsynligvis også resultere i indledende gigantiske dødstal, men også få katastrofale langsigtede konsekvenser for størstedelen af Europa, herunder store befolkningsmigrationer, no-fly zoner, omfattende dyre- og plantedød, samt geografiske og sociale civilisationsændringer.

Som det også fremgår af Paul Andersons Pompeji, stammede de slaver, der kæmpede som gladiatorer, fra forskellige kulturer og racer. Det er et retvisende billede af slaveriet, som det blev praktiseret under romersk lov, der intet havde at gøre med de enkeltes racer, men udelukkede havde at gøre med, hvilket land eller oprør romerne havde overvundet og nedkæmpet; så slaverne kom fra Britannien til Afrika og alle andre kroge af det vidtstrakte imperium. Og selv i økonomiske nedgangstider ville det ikke være uhørt, hvis pengetrængende romerske borgere solgte deres egne børn til slaveri…

Inden optagelserne af Pompeji, brugte filmskaberne Paul Anderson, Jeremy Bolt og deres hold seks år med at researche Pompeji; de visualiserede hver eneste gade og bygning i byen og det omliggende område, så filmen ville portrættere denne fantastiske civilisation så præcist, som muligt. Holdet foretog også adskillige overflyvninger af Vesuv og andre aktive vulkaner, så fremstillingen af vulkanen ville blive visuelt så præcis, som muligt.

Pompejis velhavende borgeres livstil var overdådig og ekstremt luksuøs, selv efter vores målestok. Deres føde bestod primært af en rigt varieret kost af fisk, nødder, kornprodukter, oliven, frugt og – i henhold til de seneste udgravninger – endda eksotiske dyr, som giraf og flamingoer, da de pompejiske restauranter havde en lukrativ fjernhandel med eksotiske og vilde dyr.

SKUESPILLERNE

KIT HARINGTON (Milo) debuterede i Michael J. Bassets Silent Hill: Revelation 3D (2012) og siden har han bl.a. spillet Jon Snow i den succesrige tv-serie Game of Thrones (2011-13)

CARRIE-ANN MOSS (Aurelia) startede sin karriere med at spille med i en lang række tv-serier, herunder Matrix (1993), Modellerne (1994-95) og F/X: The Series (1996-97), inden hun spillefilmdebuterede i Elliot Silversteins Flashfire (1994) og siden har hun bl.a. spillet rollen som Trinity i Andy & Lana Wachowskis The Matrix (1999), Michael Hursts New Blood (2000), Christopher Nolans Memento (2000), Lasse Hallströms Chocolat (2000), Andy & Lana Wachowskis The Matrix Reloaded (2003), Andy & Lana Wachowskis The Matrix Revolutions (2003), E. Elias Merhiges Suspect Zero (2004), D.J. Carusos Disturbia (2007), Barra Grants Love Hurts (2009), Gregor Jordans Unthinkable (2010), Michael J. Bassetts Silent Hill; Revelation 3D (2012), Analeine Cal y Mayors The Boy Who Smells Like Fish (2013), Egidio Coccimiglios Compulsion (2013) og tv-serien Vegas (2012-13)

Efter at have spillet med i en række tv-serier, spillefilmdebuterede EMILY BROWNING (Cassia) i Mark Joffes The Man Who Sued God (2001) og siden har hun bl.a. spillet med i Steve Becks Ghost Ship (2002), Jonathan Liebesmans Darkness Falls (2003), Gregor Jordans Ned Kelly (2003), Brad Silberlings Lemony Snickets Én ulykke kommer sjældent alene (2004), Stuart McDonalds Stranded (2006), Zack Snyders Sucker Punch (2011), Julia Leighs Sleeping Beauty (2011), Christopher Menauls Summer in February (2013), Catherine Hardwickes Plush (2013) og Stuart Murdochs God Help the Girl (2014).

ADEWALE AKINNUOYE-AGBAJE (Atticus) debuterede i Zalman Kings Delta of Venus (1995) og har siden bl.a. spillet med i Frank Marshalls Congo (1995), Steve Oedekerks Ace Ventura – Når naturen kalder (1995), Petere MacDonalds Legionnaire (1998), Stephen Sommers’ Mumien vender tilbage (2001), Doug Limans Manden uden navn (2002), David Carsons Unstoppable (2004), Jim Sheridans Get Rich or Die Tryin’ (2005), Stephen Sommers’ G.I. Joe: The Rise of Cobra (2009), George Tillman Jr.s Faster (2010), Gary McKendrys Killer Elite (2011), Matthijs van Heijningen Jr.s The Thing (2011), David Blairs Best Laid Plans (2012), Walter Hills Bullet to the Head (2012) og Alan Taylors Thor: The Dark World (2013).

JESSICA LUCAS (Ariadne) spillede først med i en række tv-serier, inden hun filmdebuterede i Andy Fickmans She’s the Man (2006) og har siden spillet med i film, som Renny Harlins The Covenant (2006), Matt Reeves Cloverfield (2008), John Simpsons Amusement (2008), Fede Alvarez’ Evil Dead (2013) og Tom Gormicans That Awkward Moment (2014).

JARED HARRIS (Severus) debuterede i Damian Harris’ The Rachel Papers (1989) og har siden spillet med i bl.a. Ron Howards Far and Away (1992), Michael Manns Den sidste mohikaner (1992), Oliver Stones’ Natural Born Killers (1994), Wayne Wangs Smoke og Blue in the Face (1995), Mary Harrons I Shot Andy Warhol (1996), Stephen Hopkins’ Lost in Space (1998), Todd Solondz Happiness (1998), Michael Radfords B. Monkey (1998), Michael Rymers Perfume (2001), Burr Steers Igby Goes Down (2002), Alexander Witts Resident Evil: Apocalypse (2004), Steven Soderberghs Ocean’s Twelve (2004), M. Night Shyamalans Lady in the Water (2006), David Finchers Benjamin Buttons forunderlige liv (2008), Guy Ritchies Sherlock Holmes 2: Skyggespillet (2011), Steven Spielbergs Lincoln (2012) og Bernard Roses The Devil’s Violinist (2013), foruden tv-serier, som Fringe (2008-12) og Mad Men (2009-12).

KIEFER SUTHERLAND (Corvus) har spillet med i flere end 80 film og serier, efter sin debut i Herbert Ross’ Max Dugan gør livet lettere (1983); han har bl.a. spillet med i Rob Reiners Sammenhold (1986), Joel Schumachers Lost Boys (1987), Christopher Cains Young Guns (1988), Joel Schumachers Leg med døden (1990), Rob Reiners Et spørgsmål om ære (1992), George Sluizers Forsvundet sporløst (1993), Joel Schumachers Phone Booth (2002), D.J. Carusos Taking Lives (2004), tv-serien 24 (2001-10), Clark Johnsons The Sentinel (2006), Lars von Triers Melancholia (2011), Brad Mirmans The Confession (2011) og Mira Nairs The Reluctant Fundamentalist (2012).
BAG KAMERAET

PAUL W.S. ANDERSON (Instruktør, Producer) debuterede med at instruere Shopping (1994) og har siden instrueret bl.a. Mortal Kombat (1995), Event Horizon (1997), Soldier (1998), Resident Evil (2002), Alien vs. Predator (2004), Death Race (2008), Resident Evil: Afterlife (2010), De tre musketerer (2011) og Resident Evil: Retribution (2012).

JANET SCOTT BATCHLER & LEE BATCHLER (Manuskript) har tidligere sammen skrevet manuskript til bl.a. Joel Schumachers Batman Forever (1995) og Scott Spiegels My Name Is Modesty: A Modesty Blaise Adventure (2004).

JEREMY BOLT (Producer) debuterede med at producere Rusty Lemorandes The Turn of the Screw (1992) og har siden produceret bl.a. Paul W.S. Andersons Shopping (1994), Paul W.S. Andersons Event Horizon (1997), Andersons Soldier (1998), Nick Hamms The Hole (2001), Andersons Resident Evil (2002), Alexander Witts Resident Evil: Apocalypse (2004), John Fawcetts The Dark (2005), Corey Yuens DOA: Dead or Alive (2006), Russell Mulcahys Resident Evil: Extinction (2007), Andersons Death Race (2008), Christian Alvarts Pandorum (2009), Andersons Resident Evil: Afterlife (2010), Andersons De tre musketerer (2011) og Andersons Resident Evil: Retribution (2012),

Veteranen GLEN MACPHERSON, ASC, CSC (Filmfotograf) filmede en lang række tv-film, inden han spillefilmdebuterede med Nicholas Kendalls Cadillac Girls (1993) og siden har han bl.a. stået bag kameraet på film, som Gillies MacKinnons Regeneration (1997), Pat Profts Wrongfully Accused (1998), Vadim Jeans The Real Howard Spitz (1998), Andrzej Bartkowiaks Romeo Must Die (2000), James Keachs Camouflage (2001), Andrzej Bartkowiaks Exit Wounds (2001), Kevin Brays Walking Tall (2004), Steve Carrs Rebound (2005), Richard Donners 16 Blocks (2006), Michael Doughtertys Trick’r Treat (2007), Eric Valettes One Missed Call (2008), Sylvester Stallones Rambo (2008), David R. Ellis’ The Final Destination (2009), Paul W.S. Andersons Resident Evil: Afterlife (2010), Andersons De tre musketerer (2011) og Andersons Resident Evil: Retribution (2012).

MICHELE CONROY (Klipper) har bl.a. klippet film, som Vincenzo Natalis Nothing (2003), Brett Sullivans Ginger Snaps 2: Unleashed (2004), Matt Bissonnettes Who Loves the Sun (2006), Rob Stefaniuks Suck (2009), Vincenzo Natalis Splice (2009), Michael J. Bassetts Silent Hill: Revelation 3D (2012) og Andrés Muschiettis Mama (2013).

CLINTON SHORTER (Komponist) debuterede med at skrive musikken til Jeff Macphersons Come Together (2001) og har siden komponeret musikken til en lang række kort- og tv-film og spillefilm, som Carl Bessais Unnatural & Accidental (2006), Carl Bessais Normal (2007), Neill Blomkamps District 9 (2009), Carl Bessais Cole (2009), Balthasar Kormákurs Contraband (2012), Christian Duguays Jappeloup (2013), Balthasar Kormákurs 2 Guns (2013) og Julien Leclerqs Gibraltar (2013).

Nordisk Film Distribution A/S præsenterer filmen.

Filmen varer 1 time og 38 minutter.

Se den. Den er god underholdning for alle, der har set Vesuv og Pompeji eller læst og hørt om verdens berømteste naturkatastrofe.

Henning Andersen
www.vulkaneksperten.dk
København den 25. april 2014.

Copyright: Nordisk Film og vulkaneksperten Henning Andersen

CREDITS

SKUESPILLERNE

MILO KIT HARINGTON
AURELIA CARRIE-ANN MOSS
CASSIA EMILY BROWNING
ATTICUS ADEWALE AKINNUOYE-AGBAJE
ARIADNE JESSICA LUCAS
SEVERUS JARED HARRIS
CORVUS KIEFER SUTHERLAND

BAG KAMERAET

INSTRUKTØR PAUL W.S. ANDERSON
MANUSKRIPT JANET SCOTT BATCHLER & LEE BATCHLER
PRODUCER JEREMY BOLT
FILMFOTOGRAF GLEN MACPHERSON, ASC, CSC
KLIPPER MICHELE CONROY
KOMPONIST CLINTON SHORTER

 

3837_2_full

Vesuv – en meget farlig vulkan

“Morgendagen er dig uvis” har en af Pompejis indbyggere indridset i en mur.
Sidste gang vulkanen havde udbrud var i 1944 og det er nu næsten 60 år siden.

Derfor er Vesuv mere farlig end den har været i flere hundrede år, og når det næste udbrud kommer – og det kommer – frygter vulkanologerne at det kan blive ligeså voldsomt som det udbrud, der dræbte og begravede de fleste af indbyggerne i Pompeji og Herculaneum i år 79 e.Kr.

Danskere, der har besøgt de to udgravede byer, har set hvilke forfærdelige ødelæggelser vulkanen Vesuv var skyld i, og indenfor den radius hvor Vesuv kan begrave alt under metertykke askelag og hvor den glødende lave kan ødelægge alt på sin vej, der bor i dag henved 3 millioner mennesker.

Vesuv har med jævnlige mellemrum været i udbrud, men sjældent med så lang en hvileperiode – jo længere hvileperiode – des voldsommere udbrud. Den kendte vulkanekspert Henning P.B. Andersen har forsket i vulkaner over hele jordkloden, han fortæller om Vesuvs opbygning, og hvordan de udbrud, der har været i de sidste par tusinde år, er forløbet.

ISBN: 87-90374-27-4

Forfatter: vulkaneksperten Henning P.B. Andersen
Titel.: Vesuv – En meget farlig vulkan
84 sider illustreret med kort og fotos

Bogen er helt udsolgt – bliver nu genoptrykt hos Forlaget Frydenlund i efteråret 2014.

3837_3_full

image_print